Sabtu, 31 Mei 2008

Ape cite xm O&G ???

hai...lame tak post kat sini. last sekali pun rasenyer ade la dalam 3 minggu lepas. hehe...sebuk studi la katekan.

actually, aku baru je balik xm O&G (bace Obstetric and Gynaecology atau Sakit Puan dan Bersalin). boleh tahan la xm tadi. sistem baru la katekan. anyway, alhamdulillah dapat jawab. walaupun still rase boleh buat lebih baik. doa2 la dapat markah cemerlang. ameeennnn.

nak citer sket la ape dah jadi sepanjang 3 minggu lepas ni. actually, takde ape pun yang special berlaku. duk kurung diri kat meje studi jer. i really mean that word. "berkurung". nanti korang tengok la gambar kat bawah tu. macamane aku maksudkan ter"kurung"nyer aku kat meje studi. haha.


(ha...kan kire terkurung tuh...hehe, saje je buat susah2 nak kuar. supaye lekat sket kat meje studi)


(actually meje aku dwi-function. atas meje aku tuh, tempat aku susun buku. saje nak jimat ruang bilik. sebab aku duk berdue dalam bilik ni. tapi, sebelah jer meje tuh, meje komp aku n depan die, katil aku. hehe. pack tak kawasan aku???)


(pandangan dari depan meje studi aku. hehe. buku paeds dah tersedia dah atas meje. bile nak start studi bang oi...rehat jap je ek...lepas ni kene fokus paeds lak. kate nak jadi pakar kanak2)

nak citer sket ape yang aku kene studi. O&G ade due buku jer. satu O, satu G. btw, aku tak pakai buku yang department keluarkan. aku ade jer buku tuh. saje tak nak pakai. aku pakai buku Dr Omar Abdel Aziz n Dr Amr Hussein. sebab buku derang macam ringkas sket. n mudah nak hafal. hihi.


(ni la die buku dr amr hussein n dr omar abdel aziz. Obstetric nyer ade 256 muke surat, Gynae lak ade 226 muke surat)

tapi, untuk buat latihan soalan, aku pakai buku Dr Mahmoud Saleem. Buku die ni baru dikeluarkan khusus untuk xm sistem baru ni. pusing gak la mate aku nak menjawab soklan2 dalam buku2 tuh. untuk Obst ade 500 MCQs, 750 EMQs, 250 SAQs dan 100 Cases. Gyn pun same gak. banyak tuh gak. senanyer, EMQs tak masuk untuk sistem kali ni. tapi saje suke2 nak buat. hihi.


(ni la sumber aku buat latihan. thanks to Dr Mahmoud Saleem)

ape2 pun, buku qisim (department) kene ade gak. sebab kalo berlaku percanggahan maklumat, mesti kene gune buku qisim. satu maybe sebab buku qisim ni selalu update. dan keduanye, sebab buku qisim ni ditulis oleh ramai dr. satu dr dalam 2 or 3 topik jer.


(ni lak buku qisim yang mesti ade, sebagai sumber rujukan untuk maklumat2 yang bercanggahan. hehe)

last skali, jom citer pasal xm. xm tadi 3 jam total time die. 1 jam pertame, 80 MCQs. ok la. soklan nus-nus. ade yang susah ade yang senang. habis je sejam tuh, die kutip MCQs dan bagi kertas soklan SAQs dan Cases untuk Gyn lak. Obst nyer kertas soklan (SAQs dan Cases gak la) menyusul 1/2 jam selepas tuh. due2 ni kene hantar lepas 2 jam (bermule dari die bagi Gyn nyer tadik). mesti korang pening kepale bace ape aku tulis ni kan. haha. tu baru bace. cube korang lalui bende tu sendiri. mesti lagi best. hihi. meh aku nak bagi lagi pening. buku jawapan die pun lak, lain2. yang MCQs tu takpe la. jawab atas kertas tu gak. untuk SAQs dan Cases tuh, Obst satu buku, Gyn satu buku. naik kelam kabut aku tadik nak pusing2 jawab buku mane satu. haha. nasib baik tak tersalah.

SOALAN SAQs DAN CASES OBSTETRIC (total marks = 89)
"page 1"


"page 2"


SOALAN SAQs DAN CASES GYNAECOLOGY (total marks = 90)
"page 1"


"page 2"


MCQs tak leh la nak post, sebab die amik balik kertas soklan tuh. so, total2 sumer 90 + 89 + 80 = 259. waaaa. banyak nyer. "Ya Allah, Engkau bukakanlah hati pemeriksa2 berkenaan untuk memberikan markah yang cemerlang untuk hamba-Mu ini. Ameeennnn" Same2 la kite berdoa.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mantap la cara susun meja study tu. bleh la ikut tahun depan. hehe

Iqbalmunauwir bin Ab Rashid berkata...

boleh jer nak ikut, tapi pack sket la...kalo ruang banyak, baik gune kan sumer ruang dengan bermanfaat...

ok la...all d best...

[ taicho ] berkata...

huhu,kagum ngn meja stdy ala penjara tu =P

tp,klo paan,even xbleh klua pn,bleh je tdo kt situ,isk2

Iqbalmunauwir bin Ab Rashid berkata...

hehe...actually, mase mule2 dulu penah je tertido situ...but, lepas rase betape 'best'nyer tido kat situ, memang tak nak dah...kalo dah ngantuk gile2, kuar je la...katil kan kat depan tuh jer...hihi...

all d best ek...doakan kite sumer ek...ameeennnn

SYIDDI HALKU...
RABBUNA YUSAHHIL...
RABBUNA MA3ANA...
AMEEENNNNN...

Dr Kadir berkata...

a ah. kagum dengan meja studi iqbal tu... :D

idil berkata...

salam bal...
kau dah warisi n lalui langkah pejuang2 bangsa n agama kita...
memang nk bjaye kene dipenjara dulu kn?
tp x mau kene ISA!!!

Tanpa Nama berkata...

hahak.taknak komen pasal meja sbb dah tulis kat shout box.ni nk komen pasal paper o&g je

mak aih!! gile bole? cemane soklan yg banyak2 tu kene jawab dlm 3 jam aje?dgn sistem pengutipan mcq paper slps sejam yg memg btol2 cukup mase.kalo pikir terlebih lame cket dah x sempat nk jawab sume.

nk jwb physio +biochem+histo yg cket tu pon 3 jam x cukup.haih la~

Iqbalmunauwir bin Ab Rashid berkata...

to dr kadir : kagum je ke???

to idil : TAKBIR !!! ALLAHU AKBAR !!!

to rem : hurm, gitu la nampak nyer. hehe. tapi, kalo tengok tul2, markah die kecik2. nasib baik la... :D

tige teknik yang diamalkan:

1) fokus giler2 mase jawab tuh.
2) tengok soklan trus je jawab (dengan penuh keyakinan). kalo nak semak pun, lepas dah siap sumer.
3) yang paling penting, banyakkan doa dan tawakkal kepade Allah...

apepun, alhamdulillah la boleh jawab ari tuh...

"Ya Allah, Engkau kurniakan lah keputusan yang cemerlang untukku dan juga untuk semua sahabat2ku. Dan jauhkanlah aku daripada sifat2 mazmumah...Ameen"