Selasa, 24 Julai 2007

Johor, Sarawak johan tilawah kebangsaan

Oleh MD. ZAN SAARI (Utusan Malaysia, 24 Julai 2007)

MELAKA 23 Julai – Qari dari Johor, Aziz Mustakim dan qariah Sarawak, Amnah Ayup muncul johan kategori masing-masing pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-50 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka, di sini malam ini.
Mereka menewaskan 27 peserta lain yang mengambil bahagian dalam pertandingan yang bermula Khamis lepas.
Aziz yang memperoleh markah 79 peratus, menerima hadiah wang tunai RM10,000, piala pusingan, piala iringan, cenderamata dan sijil penyertaan yang disampaikan oleh Yang Dipertua negeri, Tun Khalil Yaakob.
Johan qariah pula, Amnah Ayup yang berjaya memungut markah 82.67 peratus, turut menerima wang tunai RM10,000, piala pusingan, piala iringan, cenderamata dan sijil penyertaan.
Naib johan qari bagi tilawah tahun ini dimenangi peserta Wilayah Persekutuan, Amirahman Abas yang berjaya memungut markah 79 peratus.
Tempat ketiga dimenangi qari Pahang, Zul Hasyimi Mohamaed Yunus dengan beza markah 1.3 peratus sahaja daripada Aziz dan Amirahman apabila memungut 78.33 peratus markah.
Bagi kategori qariah, naib juara dimenangi graduan Universiti Tenaga Nasional, Syarifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman yang memungut 78.667 peratus markah manakala tempat ketiga dimenangi Raziyati Mohd. Ali dari Terengganu yang mengutip markah 76.33 peratus.

Tiada ulasan: