Jumaat, 21 Mac 2008

Mahrajan Ad-Dauli Al-Awwal (a.k.a. 1st International Day)

Sori kepade semua. Dah beberape hari aku tak update blog aku ni. Mane taknye, sejak 3, 4 hari lepas, aku sebuk giler ngan program anjuran U aku. MAHRAJAN AD-DAULI AL-AWWAL. Mudah translation die, 1st International Day la. Program tu ari rabu lepas. Tapi, isnin n selase tu kitorang ade rehearsal. Aku ni tak de la terlibat secare langsung dalam pengurusan program tuh. Tapi, dah junior aku mintak tolong, n aku pun rase nak tolong, so aku pun menyebuk la. (Sori Aman, aku nyebuk je)...Hehe...


(iklan yang disediakan oleh pihak U. Masjid Putra mewakili Malaysia...tak tau kenape derang pilih masjid ni)

Ok. Aku rase aku nak citer sket la pasal Mahrajan ni. Program ni ade due part. Ade booth, n ade presentation n performance. Aku boleh dikatakan terlibat secare aktif dalam booth la. Awal pagi, kul 7.45 pagi, aku tolong Aman angkat barang gi tempat pameran. Rumah Aman bawah umah aku jer. Nasib baik. Sampai2 jer, pakcik guard tempat kitorangnyer booth tak kasi masuk. die kate kul 11 baru bleh masuk. Masalah nyer, masing2 ade kelas. So, memang target nak siapkan booth sebelum kul 9. Tapi, dah pakcik ni buat hal, kul 10 baru siap set-up booth.

(Booth Malaysia dari kawasan kitorang jage. Meja kiri untuk makanan, n meja kanan untuk barangan Malaysia)

Siap je set-up, aku n Izwan berkejar gi kelas. Sepatutnye kelas start kul 9. Nasib baik Dr sampai lambat. Haha. Dalam kul 10.45, Dr sampai. Group aku ni memang semua foreigner. So, ade la sorang budak palestin ni, mintak izin kat Dr. Die mintak kitorang dikecualikan dari kelas, tapi attendance amik la. Dalam hati, aku seronok gak senanyer. "Boleh la aku jage booth lepas ni". Thanks Dr Tariq. Ade kes senanyer ari tuh. Indirect Inguinal Hernia. Nasib baik dah buat sumer history n examination. Kalo tak, mesti rugi giler.

(Ni gambar dari depan meja makanan. Yang pakai satu suit lengkap tu aku la. Kelihatan jugak Acap Zuki...Hehe)

Aku malas nak citer detail sangat ape yang terjadi sepanjang ari tuh. Sebab banyak giler kalo nak citer. Aku citer sket2 je la ye. Hehe. Berbalik pade booth kitorang. Ade tige part la. Satu part, kitorang pamerkan makanan. N makanan ni hanya untuk orang bukan Malaysia je la. Ade nasi lemak, kuih cara manis, kuih cara berlauk, kuih donut, karipap n cekodok. Satu part lain, kitorang pamerkan pamplet n bende2 berkaitan Malaysia. N the last part, kitorang letak baju2 masyarakat Malaysia. Actually, kitorang nak buat gempaq lagi. Tapi, sebab macam tergese2, ni je la yang boleh disiapkan. Hehe.

(Booth Malaysia yang tak kurang hebatnyer...yes)

Petang tu, start kul 4.15 petang, ade program dalam Conference Centre. Presentation n performance. Presentation tu buat ramai2. Thanks to all: Hafiz, Acap, Izwan, Warouq, Pikai, Raden dan semua sekali la (sori kalo tak tersebut name…Hehe). Presenter kitorang, due orang dak2 tahun satu. Tahniah untuk korang berdue, Amirul n Ulya. Korang memang best. Hehe. Pasal performance lak, Omedeto untuk adik2 tahun satu gak. Derang perform Dikir Barat. Memang best.

(Adik2 tahun 1 [Seri Segenih] tengah berdikir. Bendere2 dari kiri, dari atas : Mesir, Syria, Palestin, Iraq, Sudan, Malaysia, Yemen, Bahrain, Saudi, Qatar, Eritrea, Jordan)

Secare overall nye, aku puas hati la. Lepas habis jer program, ramai kawan2 arab aku datang jumpe aku. Sumer macam kagum dengan Malaysia. “Korang takkan tak tau, Malaysia memang best la”. Antara kawan2 yang sempat aku jumpe, A’sif (Palestin), U’rwah (Palestin), Fahd (Syria), O’thman (Eritrea), Maged (Egypt) dan ramai lagi la.


(Booth Syria)


(Booth Palestin)


(Booth Saudi)


(Booth Eritrea)

(Booth Qatar)

Aku sampai umah malam tuh kul 8.15 malam. Kire ni memang rekod la, paling lame aku pakai satu suit baju melayu bersongkok dan bersampin. Almost 12 hours aku in that suit. Haha. Apepun, aku seronok giler. N kalo ade lagi tahun depan, aku rase aku akan join jugak. Akhir sekali, sebelum aku tamatkan post ni, aku nak ucapkan THANKS a lot to all the photographer; faaiqah n ehmad. TQ a lot. Hehe.

Salam.

Tiada ulasan: