Selasa, 1 April 2008

Aku semakin tua...

Hai semue...Kalo korang bace tajuk kat atas tu, mesti korang ingat aku sambut besday aku hari ni kan?...Haha. Korang sumer salah la. "Aku semakin tua..." berasaskan ape yang telah aku discover hari ni. Korang nak tau ape die?...Go on la membace ye...Hihi...

Habis je kelas pagi ni, aku gi check mata aku. Sebab aku dapat rase macam ade bende terbang2 kat dalam mate aku. Dulu belah kanan jer. Sekarang ni aku dah nampak bende terbang2 tuh belah kiri lak. Aku gi ngan Izwan. Kitorang actually dah amik Ophthal tahun lepas. So, kitorang target nak carik Dr yang ajar tahun lepas la. Senang sket nak mintak tolong check. Dan yang paling penting, 'free'. Hehe...

(Binocular Indirect Ophthalmoscopy [B.I.O.])

Thanks to Dr Amaan, sebab tolong check mate aku. Mule2, die suh sorang MO ni titikkan Mydriatic dalam mate aku. Nak bagi anak mate aku mengembang. Aku rase derang gune Tropicamide. Sebab ubat titis ni yang paling cepat effect die (peak in 20-40 minutes), n paling cepat hilang effect die (within 6 hours). Tunggu dalam 20 minit. Then, Dr Amaan datang balik n check mate aku gune Binocular Indirect Ophthalmoscopy (B.I.O.) with aid lens. Argghh. Pedih giler a mate aku kene suluh ngan light source tuh. Satu bende aku nak quote dari Dr Amaan (die cakap kat Izwan yang nak curik2 tengok dari belakang die) : “Don’t worry. Go take ur seat. I won’t kill ur friend”. Hahahahahaha.

(Aid lens +20D)

Dr kate, takde serius problem ngan mate aku. Cume aku nyer Vitreous Humor (Gelemaca) dah mula degenerate. Protein dari gelemaca tu dah start precipitate. Sebab tu aku nampak ade bende2 terbang dalam mate aku. Early degeneration ni biase la tu untuk orang2 yang high myope (rabun jauh). So, die suh aku minum air banyak2. Aku tak tau sebab ape. Takut dehydrated kot. Hehe.

Sape2 yang dah amik Ophthalmology, mesti tau. Problem ni dipanggil Musca Volitantes (Floaters). Korang bukak la balik buku Ophthal. Carik balik. Mesti jumpe. Hehe. Selain degeneration, Floaters boleh jugak muncul jika berlakunye Vitreous Detachmnet, Vitreous Haemorrhage atau Posterior Uveitis.

(nampak tak betape besarnyer anak mate aku???...thanks to Tropicamide...Hahaha)

Ok la...Aku dah tak larat nak tulis panjang2 ni. Kesan Tropicamide tadi pun bukannyer habis lagi ni. Aku menaip dalam kekaburan ni...Hehe...Jumpe lagi...

4 ulasan:

Dr Kadir berkata...

OOooh patut la...

Takpe syafakallah ye akhie. Jangan lupa minum air banyak-banyak so tak kering mata tu :) Gud luck study.

ps:hai cam ada masalah mata jugak je...

Learner berkata...

HEbat betul sampai boleh tengok bnde terbang2 ni.....hehe..
Tp so far alhamdulillah dah diagnosed dah...

Nnt datang umah saya serve 15 gelen air utk abang supaya abang x nampak yang terbang2 tuh...:D

djambu puadovich berkata...

tua rupenye ko ye bal...isk3...

Dr Kadir berkata...

Eh btw, mmg la ko makin tua... takkan makin muda...

Eh bal, mana entry baru?